Mag men een locale inspuiting met cortisone in de heup hebben als men een maagzweer heeft ?

Neem wel Zantac in als behandeling maar het produkt komt veronderstel ik toch voor een gedeelte in de bloedsomloop terecht

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mij lijkt mij wel ! Maar raad pleeg je arts , of apotheek .

Antwoorden (1)

Geneesmiddelen die lokaal worden gebruikt verspreiden zich voor een deel inderdaad in het gehele lichaam. Er is mij één middel op basis van bijnierschorshormonen bekend dat in gewrichten wordt gebruikt en dat is triamcinolonacetonide oftewel Kenacort. Voor gebruik van dit middel bij ontstekingsprocessen in het maagdarmkanaal, ook maagzweren, wordt specifiek gewaarschuwd.

De arts zal in moeten schatten hoe groot het extra risico is op complicaties. Het maakt natuurlijk wel verschil of je die injecties incidenteel of langdurig krijgt. En, enigszins relativerend, nsaid's, die je waarschijnlijk ook gebruikt (hebt) zijn waarschijnlijk veel slechter voor je maag dan die corticosteroïden.

Toegevoegd na 12 uur:
Voor de volledigheid: als je het gebruikt, voor wat voor aandoening (meestal gewrichtsklachten) moet je dus uitkijken als je bepaalde kwalen hebt, zoals een maagzweer.