Wanneer je betaald word door crimineel geld, kan de ontvanger vervolgd worden?

Was zo eens een vraag die bij mij op kwam; stel ik zou betaald worden als ondernemer door een klant die het geld heeft verdient uit criminele danwel illegale zaken. Kan een ondernemer, of een particulier, wanneer zij niet op de hoogte zijn van het afkomst van de financiële middelen, ook vervolgt worden, zoals bijvoorbeeld bij heling?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Nee, netzoals bij heling geldt dat er van uitgegaan wordt dat de ontvanger te goeder trouw is.
Als aan jou een tweedehands fiets wordt verkocht met het bijbehorende fietssleuteltje, kan je er gevoeglijk van uitgaan dat het een eerlijke zaak betreft. Maar als jou voor weinig een fiets met een kapot slot wordt aangeboden, kan je op je klompen aanvoelen dat het fout is.

Verder zal jouw crimineel ook boodschappen doen. Men kan dan niet de supermarkt vervolgen omdat hij daar betaald heeft met wellicht crimineel geld.
Alleen bij grote sommen CONTANT geld moet je gaan opletten. Dat heeft Bram Moszkowicz onlangs nog ondervonden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jup, zolang er geen aanwijzing is dat het crimineel geld betreft, treft de ontvanger van het geld geen blaam.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn gek genoeg heel veel winkels die gewoon een gestolen artikel zouden inkopen, zelfs als dit erbij vermeld wordt. Was laatst op tv met verborgen camera's.

Andere antwoorden (1)

Ja, bepaalde ondernemers moeten ongebruikelijke transacties melden volgens de wet 'wwft'. Die wet moet voorkomen dat crimineel geld in de samenleving komt.